Att göra en ordentlig sökordsanalys är A och O för att lyckas med SEO. Det gäller att identifiera sökord som många söker på men samtidigt finna en balans i att de inte får vara för svåra att ranka på.
Att göra en grundlig analys kräver mer utrymme än ett blogginlägg, men det finns goda skäl att bekanta sig med ämnet som en start på resan mot högre Google-placeringar.
Genom att göra en sökordsanalys och få fram starka sökord kan du skapa innehåll och inte minst produkttexter som gör att din webbplats rankar högre på Google. När du väl rankar högre ökar du konverteringen och därmed också försäljningen för din e-handel i det långa loppet. Att använda fel sökord kan få motsatt effekt och plötsligt hittar inte kunderna till dig.
Om du själv inte har tid att lära dig att göra en sökordsanalys så kan det vara värt att ta hjälp av en SEO-byrå.
Oavsett om du väljer att göra arbetet själv, eller med en byrå, så är det en god idé att i alla fall lära sig grunderna till hur en sökordsanalys utförs.
Lär känna kundens språk
Du som gör en utförlig sökordsanalys får reda på vilka sökord du ska använda i din marknadsföring och lär på så sätt känna din målgrupp. Genom att analysera sökorden kan du tillfredsställa användarnas mål med sökningen, samt svara på frågor och behov när de väl konverterar till din hemsida.
Ett verktyg som kan vara till hjälp är Googles egen sökordsplanerare Keyword Tool. Verktyget är gratis och används inom SEO för att få en bild över hur många som söker på ett eller flera sökord månadsvis.
Siffrorna är dock inte exakta men ger en stabil överblick på det aktuella sökordets månatliga antal sökningar.
Keywords Tool ger användaren möjligheten att identifiera relaterade sökord som också är värda att synas med. Du hittar funktionen under ”Keyword Ideas”-sektionen och där skapar programmet en automatisk lista som baseras på vad Google anser vara relevanta ord till ditt ursprungliga sökord. Många av förslagen kan dock skilja sig ordentligt från vad din produkt representerar, så det gäller att vara uppmärksam och ha ett kritiskt öga.
Fyra enkla steg
Men du kan också sätta igång direkt och hitta sökord som passar just din e-handel, genom fyra enkla steg.
- Först och främst, skriv ner sex sökordskategorier som passar bra in på vad din produkt är och representerar. Fyll därefter på med unika sökord för varje kategori genom att brainstorma kring vad din produkt gör, vilka problem den löser och vad som gör den unik.
- Undersök din målgrupp. Ta reda på hur din målgrupp skriver och anpassa dig till deras sätt. Titta hur de kommunicerar på sociala medier, vilket typ av språk de använder på LinkedIn och hur befintliga kunder uttrycker sig i kommunikation med dig. På så sätt kan hitta nya idéer till sökord.
- Testa dina sökord genom Keywords Tool eller någon annan gratistjänst för att se hur stor sökvolym orden du tagit fram har.
- Kolla på konkurrenterna. Vilket språk använder de sig av och vilka ord dyker upp oftare än andra? Kanske hittar du nya ord som du inte tänkte på tidigare.
Lycka till!