Okej, så du har inte bara blivit intresserad av sökmotoroptimering utan också bestämt dig för att starta en blogg på nätet, och har för ändamålet valt att ha WordPress som grund. Bra val! WordPress är nämligen ett av de mest flexibla så kallade CMS:en (Content Management System) som finns tillgängliga idag. Att WordPress är helt open source innebär också att vem som helst kan bidra till dess kod, vilket för oss vanliga dödliga innebär att det är en säker plattform att basera sin blogg eller nätverksamhet på, eftersom WordPress alltid kommer att tillåtas att utvecklas och växa som bloggplattform.
Eftersom du klickat dig vidare till detta blogginlägget innebär det förmodligen att du är nyfiken på SEO, och hur du bäst ska optimera din blogg i WordPress för att synas på söktermer och liknande inom den nisch som du valt att börja skriva om. Jag tänker här skriva en liten genomgång av vad du bör tänka på när du ska starta din WordPress-blogg för att få en så bra start som möjligt – för direkt framgång kan jag inte ge dig, varken inom SEO eller affärer – det måste du jobba på kontinuerligt!
Värt att nämna är att jag inte kommer gå igenom någonting speciellt utförligt, utan snarare ge en ganska bred överblick av vad som finns att göra. Var vetgirig och ta del av de länktips som jag blandar in i texten, och experimentera samtidigt som du fortsätter att lära dig mer om att sökmotoroptimera i WordPress. Du kommer garanterat lära dig de flesta saker, och fort, genom att öva på saker i praktiken.
Välja sökord till din blogg
Det absolut första du bör undersöka är vad ditt mål med din blogg är, vilken nisch du ska skriva om, vad du ska fokusera på och vad du kan erbjuda som ingen annan gör. Du behöver inte vara unik, och du kan skriva relativt brett, men förstå att du i så fall kommer att behöva köra långsiktigt för att ha en chans att någonsin synas på större arenor än i dina vänners kretsar om du tar och tacklar stora ämnen med många sökningar per dag.
Guldregeln inom SEO är nämligen att undersöka vilka sökord du kan konkurrera om med din blogg som dels är:
1. tillräckligt enkla för att komma in på topp tio i Googles sökresultatslista över just det/de sökord du väljer att skriva om,
2. tillräckligt stora i den mån att nog med människor söker efter just det sökordet. Att sitta och spendera tiden med att göra en blogg där du skriver om något som kanske tio personer söker på i månaden är rätt onödigt. Det tjänar bara som kvicksand för din tid.
Du behöver med andra ord kolla efter kostnadseffektiva sökord som kan ge resultat inom relativt kort tid, och som är realistiska att gå efter. Du kommer aldrig kunna skriva om casino och försäkringar exempelvis, såvida du inte har ett enormt kapital eller åratal av bloggande och nätverkande bakom dig. Satsa lågt, ta de lågt hängande frukterna och arbeta dig uppåt – skynda långsamt!
Bästa sättet att se hur många som söker på vissa sökord gör du genom att registrera dig på antingen Googles Adwords Keyword Planner, Ahrefs, SEMRush eller de kostnadsfria tjänsterna keyword.io och ubersuggest.com.
Välja rätt WordPressdesign
OK, så nu är sökordet/ämnet/området du ska skriva om klappat och klart. Nästa steg är att bestämma dig för och installera ett WordPress-tema, som tjänar som fundamentet för din bloggs design och kod, där allt innehåll och all din data kommer lagras så småningom. Att välja tema är en viktig del i processen av flera skäl – vissa teman är tyngre än andra, vilket innebär att de är långsammare, vilket i sin tur kommer innebära att Google nedprioriterar dig då de tar hänsyn till en sajts hastighet i sina algoritmer. En annan negativ aspekt av ett dåligt WordPress-tema är att de kan vara klumpiga och förhindra dig från att forma bloggen så som du vill, om du inte har tidigare programmeringsvana i WordPress och PHP då förstås.
Ett tema som rekommenderas av många är Genesis, eller ett av dess många ”underteman”, så kallade child themes. Känner du att du vill välja själv bland de myriader av teman som finns så är det bara att hoppa in på wordpress.com eller en av de många ”theme clubs” som finns, men tänk på att, när du väl hittar ett tema som passar dig och din tänkta idé, att du kollar så att temat är bra enligt andra. Ett bra tips är att följa någon av de sajter som ständigt recenserar och bloggar om teman.
Rekommenderade plugins för nybörjare
Det finns en hel del plugins som kommer göra livet lättare för en nybörjare, då det säkert finns en plugin för varje funktion i WordPress. Plugins är hjälpmedel, verktyg som automatiserar funktioner som du annars hade fått göra manuellt, vilket ibland inte är möjligt om du är en nybörjare och knappt kan hantera kod på egen hand. Tänk dock på att ju fler plugins du installerar, desto mindre manuell kontroll har du över din sajt. Ju fler plugins du installerar desto större risk löper du att drabbas av att bli hackad, vilket kan innebära allt från en hackad sajt med spaminnehåll injicerad i sajten, till att du blir utelåst från din egen domän. Börja därför smått och lägg till plugins allt eftersom, men bara om du absolut kräver det.
Yoast SEO eller All-in-One SEO är bra SEO-plugins som tillåter dig att tuta och köra rätt fort, med några få modifikationer här och där. Jag rekommenderar Yoast främst för att den har ett mer användarvänligt gränssnitt och ger en ganska övergripande bild av vad du som användare kan göra utan att blanda in massa fluff. Den är också väldigt pedagogisk och interaktiv, och täcker det mesta som du behöver peta i annars ändå.
Hur du ställer in permalänkar
Permalänkar är precis vad det låter som – permanenta URL:er som är till för att nå dina bloggsidor och -inlägg, och är grunden för din interna länkstruktur. URL:er är viktiga av två anledningar för SEO – dels för att besökare som läser URL:en gillar beskrivande länkar som ger en berättande bild av vad det är de klickar på, och dels för att Google tar hänsyn till att en kort och koncis URL är vad besökare vill se. Därför är det bättre med något som t.ex. www.exempel.se/detta-handlar-seo-om än www.exempel.se/p=123.
Du kan lätt lägga grunden för permalänkar i WordPress – gå bara in in inställningar/settings till vänster i ditt temas WordPress-meny och klicka dig vidare till permalänkar/permalinks. Där kan du välj mellan olika alternativ, alla bra av olika anledningar. Jag (och många andra) föredrar dock ”post name”, då den är enklast och mest koncis.
Hur du sökmotoroptimerar titlar till dina sidor
Titlar är det som beskriver din sida och som visas vid sökresultat och så vidare. Titeln befinner sig i <head>-delen av en sajts HTML-kod, och är inom sökmotoroptimering en av de viktigaste/kraftfullaste signalerna som finns. Om du skriver bra titlar på dina sidor, som innehåller ditt sökord och gärna en säljande mening, så har du redan ordnat en bra start för din sidas förutsättningar att synas på sökresultat för ditt specifika sökord.
WordPress är tacksamt på det viset att det går att redigera titlar i CMS:et med hjälp av plugins. Här kommer redan nämnda Yoast SEO bli din bästa vän. Yoast har en inbyggd funktion som låter dig redigera titel, meta description, URL och mycket annat när du skapar en ny sida eller ett nytt inlägg.
Så vad är värt att tänka på när du skriver titlar till dina sidor? För det första är det bra att få in ditt sökord i texten, så besökare och i sin tur Google förstår vad sidan handlar om. För det andra är det bra att få in sökordet tidigt, då det visat sig att sidans förutsättningar vid sökresultat ökar ju tidigare sökordet nämns i titeln. Utöver det är det också värt att tänka på att skriva en säljande titel som beskriver och lockar besökare att klicka sig vidare in på länken. CTR (clickthrough rate) har nämligen också en möjlig effekt för en sajts prestationer i sökresultat, och ju bättre CTR, desto bättre förutsättningar.
Här är också värt att nämna headers. Headers är undertitlar som förekommer i själva brödtexten, och går från <h1> (i princip en rubrik) ner till <h6> och nedåt. Medan allt nedanför <h4> knappt förekommer i faktiska texter, så kan det vara värt att känna till dem.
<h1> har en möjligt lika stor effekt som titlar, så att använda sig av headers på ett smart sätt kan öka dina chanser för att synas på ditt utvalda sökord. Headers är också värdefulla på det vis att de strukturerar upp textinnehållet och gör det enklare att läsa, vilket både sökmotorer och besökare gillar. Även punktlistor och bilder ger denna effekt. Därför är det bra att ha headers i åtanke när du skriver nytt innehåll till sidor eller ett blogginlägg.
Textinnehåll och längd för bästa sökmotoroptimering
Brödtext ger ett gyllene tillfälle för att förbättra en sajts on page-SEO och det är inte annorlunda för WordPress. Att skriva en blogg är ett av de effektivaste medierna för att placera högre genom sökmotoroptimering just för att de är innehållsdrivna. Enkelt förklarat så läser nämligen Googles sökmotor av varje sajt som finns och ser vad den handlar om, och för att enklast göra det behöver den material att läsa. Det är här brödtext och andra former av text kommer in, det som utgör merparten av en sajts innehåll.
Här är det bra att ha flera saker i åtanke. Det är bland annat, men inte uteslutande, upp till en texts:
1) innehåll
2) längd
3) omnämnande av sökord
Innehållet säger egentligen sig självt. De bästa texterna är också de som oftast presterar bäst och hjälper en sajts förutsättningar för att synas på sökresultat, även om det finns undantag. Det man bör tänka på är generellt sett att ha en fint strukturerad text med bilder, punktlistor, citat, headers, och annat som ger liv till texten och gör det roligare att läsa innehållet. Ett annat viktigt steg är att skriva så tidlöst som det går om det ämne man vill ta upp, så att texten är relevant för en lång tid framöver; så kallat evergreen content. Är du osäker på hur du ska skriva evergreen så rekommenderar jag denna artikeln.
Det är också nödvändigt att tänka på längd. De flesta experter rekommenderar att man skriver texter med runt 1000-2000 ord för ”bästa” resultat. Anledningen till detta är att texter som är så pass långa oftast täcker ett ämne, svarar på många frågor gällande ämnet, och därför blir omtalad, delad och länkad till från andra sajter och av andra personer. Ibland kommer man inte över den gränsen som skribent, och det är okej, speciellt då många sajter idag är relativt textfattiga till förmån för andra funktioner. Denna texten är enorm i skala i jämförelse, och det är oftast de texter som enligt data presterar väldigt bra i sökresultat, men är ingen garanti för bra placeringar.
Man ska helt enkelt skriva så naturligt och bra man kan, och blanda in sökorden man är ute efter att synas på i processen. Det är viktigt att inte gå överbord med att trycka in sökorden dock; för mycket kan tvärtom vara skadligt. Det finns andra aspekter inom sökmotoroptimering och att enbart skriva texter och förlita sig för mycket på detta är inget jag rekommenderar, även om det är en viktig (och lättanvänd) del av arbetet.
Meta Description och meta keywords
Meta description är den sammanfattande text som syns under en sidas titel i sökresultaten. Meta description har ingen omedelbar effekt just för SEO, förutom CTR som nämns ovan, men är trots det rätt viktig i och med att det är en extra hook för dig som domänägare att använda för att locka in besökare på din sida. Den optimala längden på en meta description är mellan 150 till 160 tecken långa, och om man inte fyller i en sammanfattning själv så autogenererar Google en text utifrån sidoinnehållet, vilket oftast resulterar i en osammanhängande text som ger ett mindre bra intryck. Gör dig därmed en tjänst och skriv en schysst sammanfattning till de sidor som du vill att man ska besöka, då det ibland kan vara upp till den som har bäst meta description som lockar flest besökare i ett sökresultat.
Meta keywords är värt att nämna, men är i slutändan mer av en eftertanke – meta keywords är en gammal form av sökmotoroptimering som mer eller mindre är arkaisk idag, och som inte aktivt används av de större sökmotorerna. Ryska Yandex, i viss mån Bing, Yahoo, och kinesiska Baidu använder sig av meta keywords fortfarande, varför det kanske är värt att tänka på, men absolut inget nödvändigt steg i din sökoptimering.
Bilder, alt taggar, bildnamn och bildstorlek
Bilder är en annan viktig pusselbit i din WordPressoptimering, och bär med sig några tumregler som är värda att tänka på. Bilder är bra för bloggar och andra former av sajter för att de ger liv till en annars ganska trist yta och illustrerar punkter på ett adekvat sätt. De kan också användas som verktyg för sökmotoroptimering, och för att optimera bilder så tillkommer flera steg. Det är inte bara att ladda upp en bild, lägga in den på en sida, och sen vara klar. Nej, du bör tänka på följande steg:
1) Bildnamn
2) Bildstorlek
3) Alt-tag
Bildnamnet är en relativt förbisedd åtgärd som ändå är en viktig del i processen – du måste redan i förberedningsstadiet ge bilden ett beskrivande namn, och här har du möjlighet att peta in ett sökord eller två – förutsatt att det är relevant och passar in, förstås. Undvik det annars.
Bildstorleken är också viktig, just för att hastighet i sig är en viktig komponent inom sökmotoroptimering, som även bilder faller in i. En bild bör aldrig vara större än 1 MB, och det är lätt ordnat, antingen genom plugins som Smush, eller genom att komprimera bilden via onlineverktyg eller Photoshop (eller andra kostnadsfria bildredigeringsverktyg).
Alt-taggar är i princip ett annat ord för en bilds attribut och finns till för att beskriva bilden dels för synskadade, och dels för Googles sökmotor. Därför är alt-taggar ett ypperligt tillfälle för att illustrera vad bilden handlar om, samtidigt som man får ett extra tillfälle att få in ett relevant sökord eller liknande.
Backlinks – länkar till din sajt från andra sajter
Länkar är en enorm best och kanske inte lämplig just för denna artikeln, men det är värt att nämna att du bör jobba på din länkprofil, både in- och utvärtes. Google använder som kanske bekant sig av länkar för att bedöma sajters popularitet och förtroende för att på så vis presentera de bästa och mest inflytelserika sajterna vid diverse sökresultat. Googles logik går nämligen ut på att ju fler länkar från respektabla källor en sajt har, desto bättre och mer trovärdigt innehåll har den, och därför är den till nytta för folk att besöka.
Det blir med andra ord en popularitetstävling i slutändan. Försök så gott du kan att skramla ihop länkar till dina sidor, dina blogginlägg, och din sajt överhuvudtaget, men undvik att fixa länkar från vilket ställe som helst, då en spamlänk från en rysk porrsida snarare gör mer skada än nytta. Länkarbetet är också det svåraste och mest tidskrävande arbetet inom sökmotoroptimering – bered dig på att spendera faktiska pengar på att be folk från bra sajter om en länk från deras domän, såvida du inte har fantastiskt innehåll och inflytelserika sajter väljer att länka till dig.
Det finns idag fantastiska tips och trix för hur du bäst fixar länkar, så kika igenom och bedöm hur aktivt du skulle vilja jaga efter länkar. Låt bli att falla pladask för trams som att ”om du skriver bra texter så kommer besökare naturligt” dock, för det gör de inte. Marknadsföring är A och O, oavsett hur ovärderlig en sajts potential är.
Pagespeed och mobilvänlighet
En sajts hastighet är som sagt en till del som inkluderas i ett sökmotoroptimeringsprojekt, och för WordPress gäller samma regler som för alla andra sajter och plattformar. Det händiga här är att WordPress är väldigt flexibelt i den meningen att det finns många plugins som kan reducera sajthastigheten med åtskilliga snäpp, om man väljer rätt plugin det vill säga. Det finns nämligen tonvis med plugins, alla av varierande kvalité.
Viktigt steg för att bedöma din pagespeed är att kolla olika källor, och den heliga treenigheten som jag ofta kollar är Googles egna pagespeedverktyg, GTMetrix, och Pingdom Tools. De betygsätter din sajts hastighet och ger dig också förslag på vad du kan göra för att reducera vikten på sajten och göra domänen snabbare. Stirra dig inte blind på framförallt Googles resultat dock, då den inte alltid är korrekt, och de nummer som presenteras är ibland ganska arbiträra. Page Speed Insights speciellt är den största boven i detta fallet – läs denna artikeln om page grading så förstår du kanske bättre vad jag menar.
De bästa plugins som ordnar pagespeed som finns tillgängliga är förmodligen WP Super Cache och WP Rocket, men det finns en hel del andra att välja mellan, alla med olika för- och nackdelar. Jag rekommenderar att du kollar på denna undersökningen av olika WP-cacheplugins för att få en mer nyanserad bild av utbudet.
Utöver plugins, bilder och sajtvikt så går det att öka hastigheten och minska hindren genom att lagra domänen på en stabil server som ligger nära dina potentiella besökare. Med andra ord – siktar du på en svensk eller kanske amerikansk publik så är det bäst att sikta på en server i Sverige respektive USA. Detta reducerar svarstiden för att nå servern för dina besökare, en viktig komponent för en sajts förutsättningar för en hypersnabb hastighet. Var därmed noga med att satsa på ett vettigt webbhotell, som exempelvis egensajt.se där denna artikeln är publicerad.
Sammanfattningsvis så finns det en hel del att tänka på. Denna artikel är dock mest tänkt som en generell överblick över vad du som privatperson kan göra för att underlätta din WordPressajts förutsättningar för en effektiv närvaro sett till sökmotoroptimering. Sökmotoroptimering är ett långt och hårt arbete som dock kan vara extremt belönande om man spelar sina kort rätt – och det hoppas jag att jag hjälpt dig med denna artikeln.
Tänk dock på att det ibland kan finnas gränser till ens egna kunskaper, tid eller resurser, och att det i så fall är bäst att överlåta optimeringen av ens WordPress-sajt till någon annan än en själv, förslagsvis någon av de etablerade SEO-firmorna. Sökmotoroptimering kräver nämligen ens tid och utöver de grundläggande byggstenarna (varav många av dem inkluderas här) så är det ett kontinuerligt arbete som i princip aldrig tar slut. Har du därför ambitioner att synas på diverse sökord som är konkurrenskraftiga, men inte har tid, så är mitt råd att ta professionell hjälp från yrkesmänniskor som kan göra grovjobbet för dig så fort du optimerat din WordPress-sajt och lagt grunden för vidare arbete.
Om författaren
Filip Majetic är en sökmotoroptimeringsexpert hos Intripid, en Malmöbaserad sökmotoroptimeringsbyrå som hjälper företag att locka besökare, konvertera leads och få fler kunder. Han bloggar förnärvarande om SEO på sin blogg om sökmotoroptimering och dess trender och har ett stort intresse för att hjälpa kunder samt SEO-gelikar, oavsett ålder och erfarenhet.