Svenska Priser exkl. moms Logga in Webmail support@egensajt.se 031-787 70 50
Priser exkl. moms

Support

Kunskapsbank

Support
E-Post
Vanliga frågor och svar
Här har vi samlat de vanligaste frågorna när det gäller e-post. Du hittar här standard inställningar för inkommande och utgående e-post samt vi går igenom de vanligaste felet och varför dessa inträffar. Här hittar du även våra MX DNS inlägg om du har din domän någon annanstans och använder vår e-postjänst.

Vanliga frågor och svar

Här har vi samlat de vanligaste frågorna när det gäller e-post. Du hittar här standard inställningar för inkommande och utgående e-post samt vi går igenom de vanligaste felet och varför dessa inträffar. Här hittar du även våra MX DNS inlägg om du har din domän någon annanstans och använder vår e-postjänst.

Om du mot förmodan inte hittar svaret på din fråga så tveka inte att höra av dig till oss!

Bild på e-posthantering

 
 

1. Vilka är e-post inställningarna och inkommande och utgående e-postservrar? -

Följande gäller för inkommande e-post IMAP
Server: imap.egensajt.se
Port SSL/TLS: 993
Port STARTTLS: 143


Följande gäller för inkommande e-post POP
Server: pop.egensajt.se
Port SSL/TLS: 995
Port STARTTLS: 110


Följande gäller för utgående e-post
Server: smtp.egensajt.se
Port SSL/TLS: 465
Port STARTTLS : 587


Osäker anslutning, port 25, är stängd pga säkerhetsskäl. Sedan är bör SSL/TLS användas i första hand som är den säkraste metoden, och i andra hand STARTTLS.

Användarnamn: Din epostadress uppsatt för epostadress (inte vidarebefodring)
Lösenord: Det lösenord du angav när du satte upp epostkontot.

 
 

2. Vilka är mx inläggen om jag använder externa DNS:er? -

Om du vill använda andra DNS:er än våra, kan du välja Standard External DNS för domänen. Att tänka på är att du först behöver lägga in MX och TXT inlägg enligt nedan

Du behöver ange följande MX inlägg
Subdomän/värdInnehåll/VärdeTypPrioritetTTL
Tomt eller @ mx1.egensajt.se MX 10 3600
Tomt eller @ mx2.egensajt.se MX 10 3600
Tomt eller @ mx3.egensajt.se MX 20 3600
Tomt eller @ mx4.egensajt.se MX 30 3600
Du behöver ange följande TXT inlägg (spoof samt dmarc record)
Subdomän/värdInnehåll/VärdeTypPrioritetTTL
_dmarc "v=DMARC1; p=reject" TXT 0 3600
Tomt eller @ "v=spf1 include:_spf.egensajt.se ~all" TXT 0 3600
Du behöver ange följande CNAME inlägg (dkim record)
Subdomän/värdInnehåll/VärdeTypPrioritetTTL
dkim._domainkey dkim.egensajt.se CNAME 0 3600
 
 

3. Jag kan inte logga in på er e-postserver-

3a. Felaktig inloggning: Det kan ofta bero på felaktigt användarnamn (e-postadressen) och/eller lösenord. Om du försöker fler än 10ggr med felaktig inloggning blir ditt IP blockerat i 30min.

3b. Fel inkommande e-postserver: Annat möjligt fel är att man angivit en felaktig inkommande epostserver. Rätt är imap.egensajt.se för imap och pop.egensajt.se för pop.

3c. Fel port: Det kan också bero på att man använder port 25, vilket många internet leverantörer har spärrat.

3d. Befinner sig utanför Europa: Om du befinner dig i ett avlägset land kan det bero på detta, då vi spärrar åtkomst från många länder av säkerhetsskäl. Om det inte räcker för dig att använda vår webmail så hör av dig om vart du befinner dig så tar vi en titt!

3e. Avaktiverat extern åtkomst: Om du har avaktiverat Extern åtkomst för e-postadressen i vår kontrollpanel, kan du inte komma åt e-post via ett e-postprogram utan måste enbart använda vår webmail som tex. har stöd för 2-faktor. Annars behöver du aktivera Extern åtkomst igen.

 
 

4. Jag kan logga in, men ingen epost kommer in -

4a. Felaktigt MX inlägg i DNS: Det kan bero på att du har ett CNAME uppsatt för själva domänen, då får MX inlägget samma värde. Ett annat fel är att man inte har lagt in mx1.egensajt.se, mx2.egensajt.se, mx3.egensajt.se som MX inlägg eller att man har externa DNS:er men inte har lagt in MX inlägget. Du kan gå till http://www.kloth.net/services/nslookup.php och prova söka på MX inlägg om du får upp något. Välj MX efter Query.

4b. DNS serverproblem: Domänen kan även ha olika fel, som t.ex. DNSEC, gå till https://zonemaster.iis.se och testa domänen.

4c. Nyss byte av DNS servrar: Om du nyligen har transfererat domänen till oss så byts normalt DNS servrarna till våra. Ett sådant byte tar 24-72 timmar innan det propagerar helt och hållet ute på internet. Det kan också vara så att du nyss har aktiverat e-post på domänen och då kan en sådan ändring ta tid.

Felsökning

Första testen är att testa domänen på https://zonemaster.iis.se/ för att se att allt är ok. Sedan behöver man verifiera att domänen verkligen har våra mx inlägg och det gör man här: http://www.kloth.net/services/dig.php Där fyller du i domänens namn och väljer MX (mail exchange) enligt bilden och det ska då framgå att det är mx1-mx4.egensajt.se.

 
 

5. Jag kan inte skicka e-post -

Fel 1: Fel utgående e-postserver: Man kan ha angivit en felaktig utgående epostserver. Rätt är smtp.egensajt.se.

Fel 2: Fel användarnamn och/eller lösenord: Man kan ha angivit fel användarnamn. Rätt är din emailadress med det lösenord som är satt för emailadressen i vår kontrollpanel, dvs inte lösenordet för att logga in till vår webbsida på egensajt.se, se följande längre ner.

Fel 3: Man skickar inte via vår smtp server: Om man inte skickar via vår smtp server kommer ditt email med största sannolikhet att blockeras pga spf och dmarc inlägg som man normalt har för sin domän och hindrar att vem somhelst kan spoofa din adress, dvs utge sig för att vara dig.

Ett enkelt sätt att kontrollera att du skickar via oss eller inte är att logga in på vår webmail och se om ditt email som du skickat ligger i Skickat mappen

Om man tex skickar via sitt outlook emailkonto och sätter att avsändaren är en emailadress som du har i dtt konto hos oss kan man enkelt lösa detta genom att editera spf inlägget med följande.

v=spf1 include:_spf.egensajt.se include:spf.protection.outlook.com ~all

Istället för att skriva in spf enligt ovan, kan man välja vårt färdiga tema Standard+Outlook för domänens inställningar för E-postjänst och fältet Spoof Record i vår kontrollpanel. Se bild nedan.

Fel 4: Felaktig inloggning eller ingen inloggning alls: Det kan ofta bero på felaktigt användarnamn (e-postadressen) och/eller lösenord, och då får man vanligtvis felet "Relaying Denied", "Vidarebefodring tillåts inte" eller "Mottagaren accepterades inte av servern eftersom den inte tillåter vidaresändning", eller "Servern svarade: [X.X.X.X]>: Client host rejected: Access denied" när man inte autentiserar sig. Detta kan bero på fel lösenord eller att e-postprogrammet inte har ikryssat att autentisera sig för att skicka e-post.

Servern svarade: [X.X.X.X]>: Client host rejected: Access denied.

Se därför till att det är förbockat i e-postprogrammet eller mobilappen att autentisera sig med lösenord för utgående epost och att användarnamn (e-postadressen) och lösenord är rätt ifyllt.

Fel 5: Fel port: Om man har inställt att använda port 25, vilket många internet leverantörer har spärrat, så kan detta göra att det inte fungerar alls.

Fel 6: För många email som skickas. Om man skickar ett email med för många mottagare i samma email eller överstiger de maxgränser vi har per tidsenhet kan man få felet:

Serverfel: 450 4.7.1 <dinepostadress@domänen.se>: Recipient address rejected: Rate limit reach, retry later

eller

Serverfel: 452 4.5.3 <dinepostadress@domänen.se>: Error: too many recipients.

så kan detta bero på att man har nått de maxgränser vi har på att skicka e-post. Dessa maxgränser är satta för att förhindra missbruk, samt se till att alla vår kunders e-postutskick når sina mottagare. Följande gränser gäller för utskick av e-post via vår utgående epostserver:

Antal mottagare per minut: 100st
Antal mottagare per timme: 250st
Antal mottagare per dag: 1000st
Max antal mottagare av email i samma email: 100st

Fel 7: Nyregistrerad domän: Om din domän är nyregistrerad och du försöker skicka till en adress som använder Microsoft Outlooks e-posttjänst så kan Outlook komma att tyst radera emailet utan förklaring.

Om du inte hittar varför du inte kan skicka så bifoga följande:
1: Emailadress du skickar ifrån och till vilken emailadress samt vid vilken ungefärlig tidpunkt.
2: Epostprogram som används eller om du använder webmail.
3: Det felmeddelande du får direkt, eller tex. det email som kommer tillbaka som säger att emailet inte kunde levereras.
 
 

6. Alias/vidarebefodring fungerar inte -

Första testen är att testa domänen enligt ovan. Fungerar det inte fastän du kontrollerat allt så är du välkommen att höra av dig. Tänk på att testa från en annan gmailadress än den du vidarebefodrar till enligt nedan.

Notera: Om du satt upp ett alias eller vidarebefodring till en gmail adress, kan du inte testa genom att skicka från samma gmailadress till ditt alias hos oss till samma gmailadress. Gmail kommer blockera detta, och det gör dom rätt i. Att skicka email till samma alias till den adress man skickar ifrån saknar motivering. Du behöver testa från en annan adress. Dvs. gmailadress -> alias hos oss till gmailadress -> gmailadress kommer att blockeras av gmail.
 
 

7. E-post som jag väntar på kommer inte fram -

Vi använder s.k. svartlistor och om en avsändare finns med på minst 3 stycken så nekar vi att ta emot e-posten. En annan anledning är att den e-post server som skickar till oss inte ger oss rätt HELO eller har en domän som inte har ett A inlägg.

Om du har satt upp en vidarebefordring eller ett s.k. alias och provar att skicka från samma gmail adress som aliaset är skapat till, så kommer gmail blockera e-mailet. D.v.s. du kan inte skicka från jag@gmail.com till jag@domänen.se som är alias till jag@gmail.com. Sådana utskick blockerar gmail.

Notera: E-mail tas aldrig emot av oss och sedan bara försvinner spårlöst, och framförallt inte utan att ett felmeddelande skickas till avsändaren från oss eller avsändarens e-posttjänst, ett sk. Delivery Failure meddelande.

Så om ett e-email saknas gäller följande:

1. E-mailet skickades aldrig, eller så felstavade man din adress eller avsändarens e-postserver har ett fel, och då bör avsändaren få ett negatvit leveransbesked.

2. E-mailet kommer fram till vår e-postserver men nekas av någon anledning enligt ovan, och då skickas alltid ett felmeddelande tillbaka till avsändaren från oss att det nekades.

3. Domänen för e-postadressen har felaktigt eller ingen MX inlägg och DNS ger inte våra rätta MX information och avsändarens server kan inte hitta vem att skicka till och då bör avsändaren alltid få ett negatvit leveransbesked.

4. E-mailet kommer fram till ens e-postkonto, men ligger i Spam/Skräp mappen.

5. Ditt e-postkonto hos oss är fullt och kvotan är 100%, e-mailet nekas och avsändaren får ett felmeddelande.

6. Avsändaren har bifogat en fil större än 50MB och får då ett felmeddelande tillbaka.

 
 

8. E-post verkar bli försenade ibland, varför? -

Vårt system har inga fördröjningar, utan e-post kommer in i din inbox några sekunder efter att vi har tagit emot det. Om e-post dröjer, beror det på att avsändande e-postserver har fördröjningar och inte skickar ut e-posten inom rimlig tid.

 
 

9. Vad är en e-postvidarebefodring? -

Du kan skapa en e-postadress och sedan vidarebefodra all epost till en adressen automatiskt till en annan e-postadress, tex till din e-post på gmail.com. Observera att skräppost inte ingår när du väljer att vidarebefordra alla nya meddelanden. Du kan heller inte logga in hos oss för att hämta eller skicka email på denna e-postadress.

 
 

10. Hur använder jag er e-posttjänst och läser och skickar e-post? -

Du kan vidarebefodra e-posten och skapa alias i vår kontrollpanel och t.ex. vidarebefodra till gratisversionen av Gmail eller Outlook. Gmail har dessutom stöd för att använda egen domän och e-postadress och detta sätter man upp enligt följande: Satta-upp-e-post-i-kontrollpanelen-och-konfigurera-Gmail-for-din-doman.html

Men du kan även använda vår e-posttjänst och du börjar med att skapa de e-postadresser du behöver. Varje skapad e-postadress har sin egen inloggning och lösenord. Och efter detta kan du använda en s.k. e-postklient. Det finns flera att välja på, och det vanligaste är Windows Live Mail, Mac Mail samt Thunderbird.

Du kan även med fördel konfigurera din mobiltelefons e-postprogram för både android och iphone.

Telefonsupport för konfigurering av e-postprogram ingår inte i vårt Endast E-postkonto 5GB, utan där hänvisar vi helt till vår kunskapsbank samt e-postkommunikation. Skulle du sakna en artikel får du gärna höra av dig! För de andra betalvarianterna inkl. Endast E-postkonto 5GB och uppåt ingår det.

Men du kan även använda vår webbaserade e-postklient som även den använder IMAP som tidigare nämnde e-postklienter gör och du loggar in med epostadressen och det lösenord du valde när du satta upp epostadressen på följande adress: EgenSajt Webmail

 
 

11. Hur ändrar jag lösenordet på min e-postadress? -

Om du har glömt bort eller förlorat ditt lösenord för din e-postadress, eller vill ändra denna kan du göra detta i vår kontrollpanel under E-post och Inställningar för den aktuella e-postadressen, se bild nedan.

 
 

12. Jag försöker lägga till ett epostkonto till min domän och får fel -

Om du får felet: Domänen har inget epostutrymme tilldelat när du försöker lägga till en e-postadress så betyder detta att du troligen endast har köpt en domän och inget hostingkonto och då ingår endast DNS samt webb- och e-postvidarebefodringar. E-postadresser som kräver e-postdiskutrymme ingår inte, utan kräver att man köper minst vårt konto E-post Standard, med minst 5Gb utrymme. Om du däremot har flera domäner krävs minst 10Gb i e-postutrymme.

 
 

13. Har ni spamskydd? -

Ja, vi använder både svartlistor, spamassassin samt postfix-policyd.

Hjälpte svaret dig?